středa 1. října 2014

Bojujete se stresem? Zkuste jogurt!

Nedávno publikovaná vědecká studie odhalila zajímavou spojitost mezi mikroflórou střev a mozkem. Studie zatím proběhla jen na myších, ale s nečekaným úspěchem. A podle vědců není důvod si nemyslet, že by probiotika nemohla příznivě působit i na lidskou nervovou soustavu.

 O tom, že mozek je prostřednictvím bloudivého nervu (nervus vagus) schopen reagovat na nedobrý obsah víme již dlouho. Pokud se ve střevech či žaludku nalézá něco pro nás nedobrého, co je schopen náš organismus rozpoznat, mozek reaguje tak, že se nám udělá špatně. Je to sice laické vysvětlení, ale podstatu to ukazuje doufám dostatečně.

Nyní ale vědce napadlo vyzkoušet, zda tohle nefunguje i opačně. Obecně je známo, že konzumace potravin, bohatých na probiotické bakterie, pomáhá k výraznému zlepšení naší trávicí soustavy a celkového fyzického stavu. Ale mohou tyto bakterie příznivě působit i na mozek?

Test, provedený na pokusných laboratorních myších ukázal, že ano. Po zvýšené konzumaci probiotik byly myši klidnější, bez stresu - podobně, jaky by byly lehce pod vlivem uklidňujících prášků. Na lidech ještě k výzkumu nedošlo, ale vědci soudí, že výsledek bude podobný.

Pokud chcete test vyzkoušet na sobě, nic vám v tom nebrání. Stačí se zásobit jogurtem a hurá na to. A kdo by se bál, že se jogurtu přejí, nabízím seznam dalších potravin, ve kterých probiotické bakterie naleznete. Hlavní je tyto potraviny tepelně neupravovat - vařením se totiž probiotika zničí.

Potraviny bohaté na probiotika:


  1. Jogurt
    Alfa a omega - to už máte určitě naučené z reklamy, takže nebudu jejich slogany opakovat.
  2. Podmáslí
    Ideální i pro hubnoucí, pokud si dopřejí s  mírou. Podmáslí není moc tučné, je chutné, zdravé a plné nejen probiotik.
  3. Kefír
    Nehodí se pro ty, kteří drží linii - kefír je docela tučný. Ale ta hutná konzistence a ničím nenahraditelná chuť - zdravá pochoutka za pár korun.
  4. Tvarohový sýr obohacený o jogurtovou kulturu
    Doporoučuju na druhou večeři. Nebo kdykoliv jindy - je chutnější než klasické "taveňáky" a pro tělo mnohem zdravější.
  5. Kysané zelí
    Ano, i v nemléčných potravinách probiotika najdeme. Nezapomeňte - za studena, žádné vaření, jinak naše "dobré" bakterie zničíte.
  6. Exotika - Kombucha, Kimchi
    K těmto vám víc napsat nemohu, jedině že i v nich jsou probiotika k nalezení. Osobní zkušenost s těmito exotickými plodinami ale nemám.
Tak - jak vidíte, sestavení jídelníčku, bohatého na probiotika bude docela hračka. Potravin je dost, zdaleka jsem nezmínil všechny. Schválně si proti-stresovou dietu vyzkoušejte a dejte vědět, jestli to funguje.

Žádné komentáře:

Okomentovat