pátek 24. října 2014

7 důvodů, proč začít cvičit jógu


Jóga je prastará a velmi propracovaná soustava cviků, zároveň se jedná o, laicky řečeno, jistý druh filosofie a odlišného přístupu k světu. Nás bude zajímat zejména ta fyzická stránka - tedy zejména cviky na protahování těla dýchání. Jaké výhody může našemu organismu cvičení jógy přinést? Je jich mnoho, zde zmíním 7, které se mi zdají nejzajímavější.

Ještě než přikročím k vyjmenování jednotlivých zajímavých benefitů, které lidem praktikování jógy přináší, rád bych zopakoval, že se jedná o velmi starou, propracovanou a komplexní metodiku. Spousta lidí začíná pouze fyzickým cvičením a často spousta z nich nakonec v józe objeví i mnohem víc. Záleží jen na Vás, jak se k tomu postavíte.

V čem všem nám tedy alespoň základní prokouknutí a cvičení jógy může být prospěšné?

1) Odstraňuje deprese

K tomuto překvapivému zjištění došli vědci na Bostonské lékařské univerzitě. Deprese jsou totiž způsobené poklesem hladiny neurotransmiteru s názvem GABA. Během své studie dlouhodobě sledovali dvě skupiny lidí a zjistili, že ti, kteří praktikují jógu pravidelně hodinu denně, vykazují zvýšení hladiny tohoto neurotransmiteru. Což znamená - netrpí tolik depresemi, případně se jejich tělo s tímto problémem dokáže snadněji vyrovnat. Pokud tedy máte s depresemi problém, je čas začít cvičit.

2) Zvládání stresu

Dalším zajímavým aspektem jógy jako cvičení je, že její součástí je metodika dýchání a meditace. Z našeho pohledu člověka, žijícího pod vlivem všeho dobrého i zlého, co nám naše civilizace nabízí, je dýchání a meditace něco, co nám už dávno není blízké. Jóga nám to všem pomůže zase objevit. Uvidíte, že až se naučíte správně ovládat nejen své dýchání, ale celé své tělo, bude se Vám dnešní všeobecný shon a tlak snášet mnohem lépe.

3) Spánek a relaxace

Tento přínos jógy úzce souvisí s předchozím bodem. V dnešních časech spousta lidí trpí poruchami spánku. Je to způsobeno různými vlivy, ale nejčastěji všeobecným stresem, starostmi a neschopností sebe sama uklidnit. Cvičením jógy se naučíte zvládat své tělo a pomocí meditace se uvedete do stavu vnitřního klidu a pohody kdykoliv to budete potřebovat. To Vám přinese nejen klidný a zdravý spánek, ale také spousty dalších výhod

4) Udržování váhy

Také se někdy divíte, jak můžou některé ženy či muži vypadat i ve středním věku tak dobře? Většinou za tím nestojí žádné tajemství, ale jóga. Její pravidelné cvičení totiž bývá fyzicky namáhavé. Navíc při jednotlivých cvicích dochází k protahování a napínání svalů, o kterých běžní lidé nemají ani potuchy. To všechno má vliv na udržování zdravé váhy a redukci nadbytečného tuku.

5) Sex

Lidé, kteří se věnují józe, mluví zároveň i o zlepšení jejich sexuálního života. A to po všech stránkách - ať už se jedná o chuť na sex samotnou, prokrvení orgánů nebo prožitek z orgasmu. Existují také speciální cviky, určené přímo pro tuto oblast lidského konání. Ostatně Tantra i Kamasútra mají s Jógou mnoho společného.

6) Odstraňuje pocity hladu

Opět ideální pro ty, kterým dělá problém hlídat si váhu, nebo bojovat se svými chutěmi. Ačkoliv ani já nevěřím tomu, že jsou ortodoxní jogíni živi pouze ze vzduchu a světla, nicméně jistý vliv na lidský pocit hladu a chutě jóga má. Alespoň k tomuto závěru došli vědci z university v americkém Washingtonu. Podle jejich výzkumu totiž cvičení jógy opravdu jakýmsi způsobem člověka psychicky zasytí. A to natolik, že zmizí i pocity hladu či chutě na oblíbené potraviny.

7) Zmírňuje projevy migrény

Už pouhé tři měsíce pravidelného cvičení jógy postačí k tomu, aby Vaše bolesti hlavy, způsobené migrénou, byly snesitelnější. Dlouhodobé praktikování pak vede k opravdu znatelnému ztišení bolesti. V mnoha případech dokonce migréna zmizí úplně. Podobně jako na všechny zdravotní problémy, i na migrénu existují speciální cviky, které k jejímu zmírnění vedou rychleji.

Jak jsem už psal v úvodu, jóga je velmi starou a naprosto komplexní metodou. Pokud Vás zaujala, nenechte se pobízet a začněte se jí bez obav věnovat. Negativa nemá žádná, přínosů je nespočet. Co víc byste ještě chtěli od cvičení?

Žádné komentáře:

Okomentovat